Bij Curae Zorg staan de belangen en wensen van cliënten voorop en vinden wij het belangrijk dat cliënten invloed hebben op de zorg- en dienstverlening. Via deze brief willen wij u daarom graag informeren over medezeggenschap in de zorg.
Waarom vinden wij cliëntenmedezeggenschap belangrijk
Cliëntenmedezeggenschap zien wij als een kans om de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening van Curae Zorg te verbeteren. U, de cliënt, kunt ons het beste vertellen wat uw wensen zijn en wat er verbeterd kan worden. Dat doet u al met regelmaat, namelijk bij de evaluaties van het persoonlijke zorgplan en bij het cliënttevredenheidsonderzoek. Via deze brief willen wij u uitnodigen om, via een cliëntenraad, ook mee te praten over het beleid van Curae Zorg.
Wat doet een cliëntenraad precies?
Een cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van Curae Zorg. De cliëntenraad is een spreekbuis voor cliënten, vervult als het ware een adviseursrol richting directie en bewaakt de kwaliteit en veiligheid van zorg en ondersteuning.
De cliëntenraad vergadert met en zonder directie. Hoe vaak er wordt vergaderd, wordt in onderling overleg geregeld en vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
Samenstelling en zittingsduur cliëntenraad
Het is belangrijk dat de leden van de cliëntenraad representatief zijn voor de cliënten van Curae Zorg en redelijkerwijs in staat zijn de gemeenschappelijke belangen van de cliënten te behartigen. Lid van de cliëntenraad kunnen worden:
- Cliënten
- Mantelzorgers
- (wettelijk) vertegenwoordigers van cliënten
Curae Zorg streeft naar een goede verhouding van cliënten en mantelzorg/ (wettelijk) vertegenwoordigers en een minimaal aantal leden van drie. De minimale zittingsduur is 1 jaar.
U kunt de cliëntenraad bereiken via het volgend emailadres: cliëntenraad@curaezorg.nl.